Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hluboký, temný les, vyvolávající v člověku úzkostné pocity už jen samotnou svojí existencí. A obyvatelé malého statku, jenž tu stojí někde uprostřed na úplné samotě, to zažívají snad každičký boží den. A sotvaže denní světlo, které je tady stejně prakticky neustále stíněno košatými větvemi stoletých velikánů, zajde noční tmou, stávají se tyhle pocity ještě naléhavějšími. Nečíhá tam v té temnotě kolem něco? Něco životu nebezpečného? A co když skutečně ano? Obyvatelé Hinterkaifecku, již zaniklého usedlosti v Bavorsku severně od Mnichova, by to tom jistě mohli mnohé vyprávět, tedy kdyby… mohli.
Páté studiové album brněnských INNER FEAR, přicházející po desetileté odmlce a s poměrně překvapivými změnami v sestavě kapely, přináší ucelený metalový zážitek pro milovníky temnoty a děsivých příběhů, založený právě na přesně sto let starých a dosud neobjasněných událostech, při nichž přišlo o život šest obyvatel zmíněného hospodářství. A, upřímně řečeno, dává to logiku, uvědomíte-li si, že momentálně nejústřednější postava skupiny, bubeník Martin „Marthus“ Škaroupka, jenž je zodpovědný za celý hudební obsah nové nahrávky, praktikuje autorské pokusy i v řadách slavných britských blackmetalistů CRADLE OF FILTH, a pokud si ho pořádně prohlédnete na některé z fotografií z poslední doby, má na sobě (s devadesátiprocentní pravděpodobností) tričko KING DIAMOND.
Album „Cäzilia“ vzešlo přesně z průsečíku všech zmíněných skutečností. Je to na něm patrné z každé maličkosti a z každého detailu, temným obalem a ilustracemi počínaje, přes textový koncept, jež vás krok za krokem provází celým tím záhadně tragickým příběhem, až po zatěžkaný, chmurný a zároveň ostrý metalový výraz, z pochopitelných důvodů ne nepodobný produkci právě zmíněných CRADLE OF FILTH.
Způsob, jakým se na albu pracuje s posluchačovými emocemi, tedy není ničím novým, jistě. Ovšem zároveň to není v rozporu s tím, jak velice solidně nahrávka působí a jak nabírá na intenzitě s každým dalším poslechem téměř sedmdesáti minut jejího, v nichž jako zvědavé dítko pronikáte hlouběji a hlouběji pod její tmavou a širokou pokrývku. Znamenitý je především zvolený pěvecký kontrast mezi příkrým murmurem Chymuse a čistým melodickým zpěvem slovenské hvězdičky Snovonne, jenž celému konceptu dodává skutečně dramatického lesku, a zejména první půlka alba je i díky tomu nabitá dějem a nechybí v ní i mnohé vysloveně silné a zapamatovatelné kusy.
Jako úvodní, album všedefinující „The Night“, po ní následující „The Farm“ s opravdu krásně mrazivým refrénem, podtrženým dokonale ilustrativním textem se závěrečným vydechnutím o prvních jarních čtyřlístcích a následným parádním kytarovým sólem slovutného Mikea Weada (jinak KING DIAMOND a MERCYFUL FATE samozřejmě) anebo třeba „The Voices“ s orchestracemi dokonale napodobujícími zrychlený, adrenalinem poháněný dech. Později v hracím čase, pravda, už INNER FEAR nejsou tak silní, ale naznačená sestava a koncept jim přesto s přehledem dovoluje dotáhnout album až do úspěšného konce, po němž ve vás zůstane hmatatelný dojem, že jste právě doposlouchali něco, s čím ještě rozhodně nejste hotovi.
„Cäzilia“ se tedy ze všech popsaných důvodů zcela jistě vymyká zavedeným domácím poměrům a už jen proto by se na ní mělo nahlížet především pochvalnou optikou. A samozřejmě, krom toho prostě nabízí pořádný kus epického heavy/black metalu, jaký neškodí v jakoukoliv dobou a bez ohledu na právě dominující metalový trend.
1. Once upon a Time
2. The Night
3. The Farm
4. The Voices
5. Maria
6. Footsteps in the Snow
7. A Man in the Forest
8. The Four Days
9. The Discovery
10. The Bodies
11. Cäzilia: The Sad Destiny
12. The End
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.